Kurs för stillasittande 2024 Feb

Tillfälle 5 - 21/3

En guidad avslappning som du kan göra hemma. När som helst på dagen du behöver det eller till exempel innan du ska sova.

Tillfälle 4 - 14/3

Här kommer en film med ett kortare träningspass som du kan göra hemma.

Lycka till!

Tillfälle 2 - 29/2

Igår gick vi igenom ett par olika varianter av solhälsningar. Dessa är modifierade för att maximera avslappning i musklerna kring nacken. Av att vara stillasittande och arbeta med händer framför kroppen under långa perioder är det lätt att nacken blir uttröttad, musklerna blir trötta och stela. De får för lite blodgenomströmning och börjar tillbakabildas vilket gör att de också blir svaga. Utöver att musklerna i sig värker, kan de också påverka nerver som passerar och ge oss t.ex. huvudvärk eller ont i armar och händer. 


Med dessa modifierade solhälsningar kan vi ge nackmusklerna lite återhämtning, avslappning och ökad blodgenomströmning. Vi använder oss av principen att "aktivera antagonisten", alltså att använda musklerna på motsatt sida av de som vi vill slappna av. I det här fallet, musklerna nedanför och under axlarna där den största är latissimus dorsi men också bröstmusklerna. Vi använder också principen "efter aktivitet". När vi vänder blicken mot taket eller lyfter bröstet framåt till en rak eller svankande rygg så aktiverar vi nackmusklerna för att i nästa stund låta dem slappna av.


Uppdrag: När du vrider in armbågarna och skjuter isär skulderbladen med händerna på stol/block/golv, försök känna var någonstans kring axlarna du aktiverar muskler. Tre solhälsningar av valfri sort är min rekommendation för en superkort morgonrutin.

Solhälsning med stol eller annan möbel/dylikt.

Solhälsning på golvet, med eller utan block.

Jag visar nedåtgående hund på knä och jag rekommenderar att du gör den på knä även om du klarar att lyfta knäna också. Detta för att verkligen hitta den axelaktivitet som eftersträvas och som är mycket svårare att få till med tyngre belastning. 

Tillfälle 1 - 22/2

Idag har vi fokuserat en  del på skulderbladens rörelser. Öva gärna hemma till nästa gång!

Skulderbladens basala rörelser: upp och ner, isär och ihop.

Håll fram armarna. vrid in armbågarna, dra ner och isär skulderbladen. Armarna skjuts framåt. Jag visar bakifrån och från sidan.